کد خبر: 1225500
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون در گفتگو با «جوان»:
تقریباً تمامی کارشناسان و فعالان اقتصادی در خصوص مزیت‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم همدل هستند. به ویژه به زعم آنان، کاهش مالیات عملکرد تولید به نفع بخش‌های مولد اقتصاد کشور است و بر جذابیت این حوزه می‌افزاید. 

جوان آنلاین: معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران معتقد است: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با محوریت کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های جدید به تولیدکننده را می‌توانیم بهترین لایحه دولت در جهت تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بدانیم. شرطش این است که این لایحه با فوریت در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. 
 
تقریباً تمامی کارشناسان و فعالان اقتصادی در خصوص مزیت‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم همدل هستند. به ویژه به زعم آنان، کاهش مالیات عملکرد تولید به نفع بخش‌های مولد اقتصاد کشور است و بر جذابیت این حوزه می‌افزاید. 
همچنین کارشناسان اذعان دارند اخذ مالیات از سرمایه و دارایی به سوق‌دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد کشور منجر می‌شود. 
دولت در راستای حمایت از تولید و از رونق‌انداختن سوداگری به ارائه لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به مجلس پرداخته است. 
در این لایحه، دولت بر اصلاح قوانین مالیاتی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری مولد در کشور متمرکز شده است. یکی از جنبه‌های اساسی حمایت از تولید از طریق مشارکت مردم، حمایت مالیاتی هدفمند از بخش تولیدی است. با کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی، دولت می‌تواند فضای مساعدی برای رونق کسب‌وکار‌ها و گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند. 
کاهش مالیات تولید نه تنها به کسب‌وکار‌های موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند، از همین رو کاهش نرخ مالیات عملکرد تولید از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مثبت ارزیابی می‌شود. 
به زعم کارشناسان، در شرایطی که سوداگری از حاشیه سود بیشتری نسبت به تولید برخوردار است، حمایت از تولید و کاهش نرخ‌های مالیاتی ضرورت دارد. 
 ارسلان قاسمی، معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران در گفتگو با «جوان» در خصوص پیشنهاد کاهش حدود ۴۰ درصدی مالیات بر عملکرد تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که دولت به مجلس فرستاده است، تصریح کرد: در شرایط تورمی و رکودی فعلی که تولید با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است، هر پیشنهادی که در راستای حمایت از تولید باشد، مثبت ارزیابی می‌شود. 
وی ادامه داد: حمایت از تولید در شرایط فعلی جزو وظایف دولت محسوب می‌شود. از این منظر، پیشنهاد کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد مثبت ارزیابی می‌شود و باید اجرایی شود. 
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: کاهش مالیات عملکرد تولید به نفع بخش‌های مولد اقتصاد است و سودآوری این حوزه را افزایش می‌دهد. قاسمی گفت: یکی از موانع پیش روی تولید، نرخ‌های بالای مالیاتی است. کاهش مالیات این بخش می‌تواند کمک زیادی به افزایش حاشیه سود تولید کند. 
وی ادامه داد: پیشنهاد اخذ مالیات از دارایی و سرمایه اقدام مناسبی است. این کار در تمام دنیا صورت می‌گیرد و منطقی هم است. مالیات‌ستانی از سرمایه‌های راکد در شرع نیز ریشه دارد. به طور مثال، در دین اسلام مطرح شده که آنچه در طول سال مورد استفاده قرار نگرفته و راکد مانده است، باید خمسش پرداخت شود. این به منزله همان اخذ مالیات از سرمایه و دارایی است. 
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: همان طور که در بالا اشاره شد، دریافت مالیات از دارایی و سرمایه مبنای شرعی دارد. باید مبنای قانونی این امر را هم فراهم کنیم تا زمینه‌ای برای سوق‌دادن سرمایه‌ها به بخش‌های مولد کشور به وجود آید. 
وی ادامه داد: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با محوریت کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های جدید به تولیدکننده را می‌توانیم بهترین لایحه دولت در جهت تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بدانیم. شرطش این است که این لایحه با فوریت در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. 
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: وقتی از دارایی و سرمایه افراد مالیات اخذ شود و صاحبان سرمایه بدانند رکود سرمایه آن‌ها به ضررشان است، این سرمایه‌ها به بخش‌های مولد سوق داده می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار